Posted by: basem | 02/10/2010

أوشاهيدي بالمصري .. إنت شاهد

أوشاهيدي هي كلمة سواحيلية يعني “شاهد” أو “شهادة” .. وهوه موقع اليكتروني اتعمل بالأساس علشان يجمع الشهادات والتقارير عن أحداث العنف اللي حصلت في انتخابات كينيا سنة 2002. فكرته بالأساس مستوحاه من أفكار صحافة المواطن اللي الأخبار والأحداث فيها بيصنعها الناس. الموقع فكرته كانت رسم خرائط لأحداث العنف أو الأحداث الانتخابية العادية في نفس وقت حدوثها عن طريق إرسالها باستخدام تقنيات الويب أو باستخدام الموبايل. استخدمه ساعتها 45 ألف مواطن كيني وده أوحى لمطوري أوشاهيدي بتطويره ليصبح منصة تستخدم في أي مكان في العالم لأغراض تسجيل الشهادات اللحظية حيال أمر ما . الثوري في أوشاهيدي إنه أفريقي المنشأ، وحتى مطوريه بالأساس كانوا أفارقة وبعد كده بدأ ينضم ليهم أوروبيين وأمريكيين؛ علشان كده بتنتشر صور وبانرت زي “أوشاهيدي .. ولد في أفريقيا” وعلشان كده اسم الموقع بالسواحيلي بقى هو الاسم المسجل للتقنية في أي مكان في العالم، وكمان تصميم الموقع نفسه لا يخلو من إيحاءات أفريقية أو بالأحرى وسط أفريقية.

أوشاهيدي .. ولد في أفريقيا

http://www.ushahidi.com/

تقنية أوشاهيدي انتشرت وتم استخدامها في أكتر من مكان وأكتر من مجال في العالم، استخدمت في مجال الانتخابات في الهند والسودان، واستخدمت لرصد أحداث العنف في باكستان،واستخدمت في مجال الإغاثة في هاييتي وتشيلي، واستخدمتها كمان قناة الجزيرة لرصد خسائر القذف والاجتياح الإسرائيلي الأخير على غزة، كمان استخدمتها جريدة المصري اليوم في مصر لتسجيل انقطاعات الكهرباء في مصر أثناء الأزمة الأخيرة.

أوشاهيدي .. وسيلة أفريقية لمواجهة الأزمات

http://kahraba.crowdmap.com/

http://labs.aljazeera.net/warongaza/

في طرق مختلفة لتسجيل الشهادات، عن طريق إرسال رسائل موبايل، سواءا بشكل عام وبيتم مراجعتها ورفعها على الخرائط بواسطة مديري الحملة أو عن طريق مجموعة أكواد بتدخل على الخريطة مباشرة، التقارير كمان ممكن تكون عن طريق الميل أو عن طريق تويتر سواءا باستخدام الإشارة @ أو الهاشتاج # حوالين موضوع معين. وأحيانا يقوم القائمين على الحملة بتوفير خط تليفون ساخن يتم الاتصال عليه لإبلاغ المعلومات، وطبعا يمكن وضع المعلومات على الخريطة مباشرة على الويب.

وسائل الاتصال بأوشاهيدي

في مصر في انتخابات 2010  هنستخدم أوشاهيدي لرصد فعاليات الانتخابات البرلمانية عن طريق مجموعة كبيرة من المتدربين في المحافظات سواءا على استخدام التقنية ورسم خرائط التقارير أو على التحقق من المعلومات الواردة لضمان نزاهة المراقبة وحيادها أو عن طريق العمل كمواطنين صحفيين يقوموا بإرسال الملاحظات والشهادات من المواقع الانتخابية أو بالقرب منها، المشروع ده معتمد بالأساس على أفكار الرقابة الشعبية وصحافة المواطن والتطوع من أجل صنع مصدر موثوق ومتاح للمعلومات زي ويكيبيديا مثلا، وضمان صحة المعلومات بيعتمد على تواترها وعلى مراجعة مجموعة من محققي الأخبار الشباب اللي هيتم تدريبهم على عمل المهمة دي.

يمكنكم الاطلاع على موقع أنت شاهد هنا. ويمكنكم مشاهدة التدوينة هنا.

Advertisements

Responses

  1. […] أوشاهيدي بالمصري .. إنت شاهد October 2010 5 أحاديث ما بعد الخروج April 2010 10 comments […]


اترك رد

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s

التصنيفات

%d مدونون معجبون بهذه: